Komponera om med färdiginställd skärpa

Allt som är viktigt ska inte vara i mitten. Det är bara kameran som lurar dig till det.

Kameran försöker räkna ut var i bilden du vill ha fokus. Vilket oftast är det som är närmast och i mitten. Instinkten hos nya fotografer är att vara följsam med det och sikta med motivet precis mitt i centrum. Det kan ge tråkiga och odynamiska bilder.

Det vanligaste kompositionsknepet är att lägga det mest intressanta på andra ställen i bildytan. Därför sker avtrycket i två steg. När du trycker ner knappen halvvägs låser sig skärpan. När du trycker ner helt tas bilden. Däremellan kan du flytta kameran för att komponera om bilden.

Jag sätter skärpan på det viktigaste genom att ha det i mitten. Sedan flyttar jag kameran innan jag trycker av. Kompositionen ändrar bilden från ”en bild på ett barn som sitter” till ”en bild på ett barn som tittar ut.”
Jag sätter skärpan på det viktigaste genom att ha det i mitten. Sedan flyttar jag kameran innan jag trycker av. Kompositionen ändrar bilden från ”en bild på ett barn som sitter” till ”en bild på ett barn som tittar ut.”

Pröva så här:

  1. Sikta mitt i ditt motiv.
  2. Tryck ner knappen halvvägs tills kameran signalerar att skärpan är låst – ofta med ett ljud och ett blink som visar var i bilden skärpan finns.
  3. Flytta kameran i sidled tills du hittar den ­komposition du vill ha.
  4. Tryck av.

Jag fotar så jämt. För den som tittar på mig ser det ut som jag viftar med kameran när jag låser skärpan, flyttar snabbt och tar bilden.

Tekniken kan även användas när du vill ha skärpan på en exakt plats i bilden, exempelvis i ögonen.

Det du ska komma ihåg är att varken du eller motivet får flytta sig i djupled. Skärpan är mätt på ett avstånd. Om du lutar dig framåt en decimeter flyttar sig skärpan dit också. Så om du behöver gå närmare eller om motivet ändrar plats måste du släppa upp knappen och fånga skärpan på nytt.

Jag har lämnat mer luft till höger genom att flytta kameran lite direkt efter att jag låst skärpan och innan jag knäpper av. Det ger bilden mer dynamik och du ser vart Vilgot är på väg med sin nya väska.
Jag har lämnat mer luft till höger genom att flytta kameran lite direkt efter att jag låst skärpan och innan jag knäpper av. Det ger bilden mer dynamik och du ser vart Vilgot är på väg med sin nya väska.